Projekty edukacyjne

PROJEKTY EDUKACYJNE W ROKU 2023/24

Projekt edukacyjny „Sięgnijmy po kolory”

miał na celu pobudzić w dzieciach kreatywność, zachęcić do podejmowania nowych wyzwań, szukania nowych rozwiązań, a przede wszystkim miał na celu wspomóc rozwój motoryki małej dzieci, poprzez zajęcia sensoryczne. Projekt obejmował 2 grupy dzieci z grupy 6-latków. Uczestniczyły one w 4 spotkaniach przeprowadzonych w Centrum Edukacyjnym Wrocławskiego Parku Technologicznego.

1. KOLOROWE LABORATORIUM
Zajęcia pełne kolorów, podczas których uczestnicy warsztatów stworzą malownicze abstrakcje na mleku. Drugim etapem kolorowej zabawy będzie ozdabianie gór stworzonych z pianki do golenia. Zastanowimy się, dlaczego barwniki spożywcze w kontakcie z różnymi produktami zmieniają swoje właściwości.

2. LABORATORIUM NA WESOŁO
Podczas zajęć wykonany zostanie eksperyment podzielony na etapy. Każdy z uczestników stworzy kolorowy śnieg z superabsorbentu, który z minuty na minutę nabierze objętości. Porozmawiamy o wyjątkowych cechach wykorzystanego materiału i swobodnie pobawimy się sztucznym śniegiem.

3. MAŁY KONSTRUKTOR
Zajęcia skupiają się wokół ulubionych aktywności przedszkolaków – budowaniu i konstruowaniu. Zabawę poprzedzi krótka prelekcja o roli architektury w życiu człowieka. Dzieci dowiedzą się również czym jest wynalazek, a następnie stworzą konstrukcję z klocków kreatywnych oraz zbudują własne budowle ze styropianu, otulin izolacyjnych i innych ciekawych materiałów.

4. SZTUKA DO KUCHNI PUKA
Zajęcia łączą w sobie aktywności sensoryczno-plastyczne. Podczas zabawy dzieci wykorzystują różne produkty spożywcze będące w każdym domu (cytryna, soda oczyszczona, woda, olej, sól, mąka, posypki) do poznawania różnych reakcji chemicznych,  a równocześnie będących  podstawą do stworzenia dzieł sztuki.

Projekt edukacyjne o świętej Marii DOminice Mazzarello „Po śladach Main”

to temat projektu edukacyjnego w Niepublicznym Przedszkolu Sióstr Salezjanek we Wrocławiu, jak również gra terenowa, do której zostały zaproszone – przez św. Marię Dominikę Mazzarello specjalnym listem – dzieci przedszkolne oraz z Oratorium Sióstr Salezjanek we Wrocławiu.

11 maja 2024, po oglądnięciu fragmentów filmu „Main. Dom szczęścia” dzieci z Oratorium wyruszyły w trasę według zakodowanej mapy. Natomiast 13 maja po krótkim wprowadzeniu, tą samą trasą grupami poruszały się dzieci przedszkolne. Mapa prowadziła przez miejsca bardzo bliskie Main: Mornese,  Valponasca, Roverno, Kollegium, a metą było Mornese – Kościół. Na każdym miejscu postojowym uczestnicy gry znaleźli list od włoskiej przewodniczki, i zadanie do wykonania m.in. przechodzenie przez rzekę po kamieniach, szycie serca, noszenie wody. Po ich wykonaniu każdy gracz otrzymał pieczątkę na swojej karcie – stopce. Na koniec gry Main zaprosiła do modlitwy „Zdrowaś Maryjo” i na niespodziankę: lody i bańki mydlane.  

14 maja 2024 w ramach projektu zostało poprowadzone „Słówko” o św. Marii Dominice Mazzarello, w starszych grupach przez s. Elżbietę Nieplę – dyrektora przedszkola, a w młodszych grupach przez s. Iwonę Witek.

„Radość jest znakiem serca, które bardzo kocha Boga” św. Maria Dominika Mazzarello

Projekt edukacyjny o Księdzu Bosku „Spełnia się sen…”  29.01 – 2.02.2024

Cała wspólnota wychowawcza uczestniczy w projekcie edukacyjnym, którego głównym celem jest poznanie snu z dziewiątego roku życia św. Jana Bosko oraz włączenie się w salezjańskie obchody dwusetlecia tego snu.

Codziennie odbywa się  „Słówko poranne” w ramach, którego m.in. jest pokaz filmiku, dokładanie kolejnego puzzla na tablicy demonstracyjnej, śpiew, modlitwa. Został również ogłoszony wewnątrzprzedszkolny konkurs plastyczny „Spełniają się marzenia”, na który prace są wykonywane przez dzieci w domu.

Szczególnie świąteczny charakter przybrał sam dzień uroczystości św. Jana Bosko.  Wspólne świętowanie rozpoczął śpiew, a następnie odbyła się „Parada na cześć św. Jana Bosko” z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych oraz chorągiewek wykonanych przez dzieci. Uwieńczeniem było „Słówko” s. Dyrektor Elżbiety Niepli i wspólna modlitwa w Kaplicy.

Radość, śpiew, muzyka i modlitwa wypełniała serce każdego salezjańskiego przedszkolaka i wychowawcę. A na koniec zostali wyłonieni laureaci konkursu „Spełniają się marzenia”.

PROJEKTY EDUKACYJNE W ROKU 2022/23

Autorskie projekty wewnątrzprzedszkolne:

 

Nazwa projektu Termin realizacji Grupa docelowa Osoby odpowiedzialne za projekt
1. „Przedszkolak i grafika komputerowa”,

zakończony konkursem „LOGO Przedszkola”

17-21.10.2022 r.

 

Iskierki, Gwiazdki, Jagódki, Wiewiórki, Rybki p. Małgorzata Ciszewska

p. Katarzyna Zaskórska

2. Projekt o ks. Bosko 30.01-03.02.2023 r. Wszystkie grupy p. Dominika Michalewska

s. Anna Maliszewska

3. Projekt o św. Marii Dominice Mazzarello 10-12.05.2023 r. Wszystkie grupy p. Dominika Michalewska

s. Anna Maliszewska

p. Joanna Jego

 

Innowacja pedagogiczna – „¡Canto en español con Carmen y Pedro!” – „Śpiewam po hiszpańsku z Carmen i Pedro!” – projekt całoroczny.

Głównym celem innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat języka hiszpańskiego poprzez naukę i zabawę. Dzieci w ramach innowacji będą mieć możliwość poznawania języka w naturalnym kontekście słuchając i śpiewając piosenki w języku hiszpańskim. W świat hiszpańskiego będą wprowadzać dzieci dwie maskotki, tytułowi Carmen i Pedro. Raz w miesiącu będą organizowane spotkania dla wszystkich grup na których dzieci będą poznawały wybraną piosenkę,    poznawały słownictwo w niej zawarte oraz wspólnie śpiewały. Pod koniec trwania innowacji zostanie zorganizowany Międzyprzedszkolny Przegląd Piosenki Obcojęzycznej gdzie uczestniczące w nim dzieci będą mogły wykorzystać znajomość poznanych w ciągu roku piosenek.

 

Całoroczne projekty edukacyjne, realizowane przez poszczególne grupy:

Nazwa projektu Obszar realizacji

Grupa

1. Ogólnopolski projekt edukacyjny „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” pod patronatem m.in. MAC Edukacja oraz miesięcznika Bliżej Przedszkola

Projekt czytelniczy

Jagódki

2. Auroski projekt p. Małgorzaty Ciszewskiej pt.”Przygoda Przyjaciela”

Projekt czytelniczy, rozwijanie zainteresowań teatrem

Jagódki

3. Ogólnopolski projekt „Ekokulturalne przedszkole” pod patronatem miesięcznika Bliżej Przedszkola

Ekologia, rozbudzanie zainteresowań przyrodą

Jagódki

4. Międzynarodowy projekt edukacyjny „Magiczna moc bajek”

Projekt czytelniczy

Gwiazdki

——

PODSUMOWANIE PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH W ROKU 2021/22

 

1. Projekt „BARWNE PORY ROKU” Jesień 24-30.09.2021/Zima 03-10.12.2021/Wiosna 18-25.03.2022/Lato 13-15.06.2022
Projekt „Barwne pory roku” miał na celu przybliżyć dzieciom zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie przez cały rok. Dzięki niemu dzieci potrafią wymienić charakterystyczne cechy każdej z pór roku, umieją dobrać ubranie adekwatnie do panującej aury, wiedzą również, że każda z pór roku ma swoje miejsce i zmieniają się one po sobie w określonej kolejności.

Podczas jesiennego tygodnia, dzieci przynosiły dary jesieni do Przedszkola do wspólnego kącika przyrodniczego, a korytarze stały się wielką galerią sztuki, gdzie wisiały piękne jesienne drzewa (farbę pomarańczową trzeba było samemu stworzyć).

                 

Zimowy czas to dla nas ruch i zabawa.  Podczas wspólnej zabawy z szalikami, wykorzystywaliśmy elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbone, a podczas odpoczynku powstawały przepiękne zimowe prace wykonywane według różnych technik.

         

Wiosną cieszyliśmy się z budzącej do życia przyrody, kierując szczególną uwagę na przylatujące do nas ptaki. By lepiej je poznać, uczestniczyliśmy w konkursie plastycznym „Wiosenne ptaki”, który był dla wszystkich wielką lekcją ornitologii.

           

Lato przyniosło nam wiele słońca, a w przedszkolu zrobiło się prześlicznie żółto. Każdy z nas wskoczył w żółty stój i wśród zgromadzonych rzeczy musiał wyszukać to, co w lecie na pewno mu się przyda.

Podsumowanie przyniosło nam ogromną radość tworzenia. Bo to nie czas, ale przyroda dyktuje nam zmiany i pozwala określić najtrafniej jaką porą roku obecnie  się cieszymy. Barwne drzewo, które każdy przedszkolak stworzył, był okazją do powtórzenia tego, o czym przez cały rok rozmawialiśmy, co obserwowaliśmy i czego byliśmy uczestnikami.

               

 

2. Projekt „KOLOROWY TYDZIEŃ” 04-08.10.2021
Projekt ten miał na celu promowanie zdrowego stylu życia. Została omówiona piramida zdrowego żywienia i wcielenie jej w życie poprzez przygotowywanie sałatek owocowych i soków warzywnych. Dzieci od poniedziałku do piątku miały za zadanie ubierać się w danym kolorze i cały dzień, począwszy od śniadania do podwieczorku, próbowały warzywa i owoce odpowiedniego koloru podczas posiłków. Dzieci przez cały czas trwania projektu były motywowane do zjadania kolorowych warzyw i owoców, zbierając odpowiednie pieczątki i kolorując te, które smakowały im najbardziej. Zwieńczeniem projektu był konkurs literacki z udziałem dzieci przedszkolnych, zakończony rozdaniem nagród i przygotowanych dyplomów. Dzieci recytowały wiersze o tematyce prozdrowotnej.

                                  

 

3. Projekt  „KSIĄDZ BOSKO I JA” 28-31.01.2022

 

4. Projekt o ŚW. MARII DOMINICE MAZZARELLO 11-13.05.2022


Dzieci uczestniczyły w projekcie o św. Marii Dominice  Mazzarello podczas którego poznały życie świętej. W pierwszy dzień zapoznały się z jej rodziną i przy okazji dowiedziały się, jak ważne są więzi rodzinne oraz jak je pielęgnować. W drugim dniu dzieci poznały istotę relacji  z Panem Bogiem. Trzeci dzień upłynął nam na świętowaniu z okazji jej urodzin. Projekt był również okazją do ogłoszenia konkursu plastycznego z okazji 100-lecia obecności Sióstr Salezjanek w Polsce, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 2 czerwca.

5. Projekt „DESCUBRO EL ESPANOL CON CARMEN Y PEDRO – Odkrywam hiszpański z Carmen i Pedro” całoroczny
Dzieci w comiesięcznych spotkaniach poznawały podstawowe słownictwo w języku hiszpańskim oraz zwyczaje i kulturę Hiszpanii. Podczas zajęć dzieci opanowały słownictwo poprzez śpiew, zabawę i taniec, przez co chętniej uczestniczyły w zabawie.

                                                                                                          

6. Projekt „EUROPA I JA” – całoroczny, w jednej grupie
Projekt miał na celu przybliżyć dzieciom kulturę i zwyczaje wybranego kraju europejskiego. Kraj, który wybraliśmy, to Hiszpania. Co miesiąc dzieci miały do wykonania różne zadania, m.in. poznanie symboli narodowych Hiszpanii, stworzenie bożonarodzeniowego słowniczka czy wykonanie tańca flamenco. Dzieci na zakończenie projektu dostały pamiątkowy dyplom/certyfikat dla grupy oraz nasze przedszkole otrzymało podziękowania za udział w projekcie.

                                                        

 

7. Ogólnopolski projekt edukacyjny „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY” całoroczny, w jednej grupie
Projekt ten miał na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Wraz z grupowym Misiem Zdzisiem dzieci wykonywały różne zadania, czytały książeczki oraz raz w miesiącu zabierały Misia do domu i wraz z rodzicami czytały mu bajki, a później na karcie, którą otrzymały, rysowały o czym była bajka, a rodzice zapisywali jej tytuł. Grupa otrzymała certyfikat wzorowej placówki, ponieważ wykonała wszystkie zadania. W przyszłym roku również chcemy kontynuować naszą przygodę z projektem.

    

Stanisławowska 46, 54-611 Wrocław
Pn - Pt: 7:00 - 17:00, Sob: 8:00 - 15:00